3
Centrul Cultural Apollonia - Banca de Cultură
Str. Michael Weiss Nr. 22

Fosta Bancă Săsească este una dintre clădirile istorice reprezentative și simbolice ale Brașovului. Construită între anii 1906-1908, după planurile arhitectului Albert Schuller, cel care a proiectat şi Hotelul "Coroana", era cunoscută ca „Banca Țării Bârsei” și este una dintre puţinele construcţii "Jugendstil" din oraş. Pe locul acestui edificiu s-a aflat locuința celebrei negustorese din secolul al XVI-lea, Apollonia Hirscher, cunoscută pentru faptul că afacerile ei se întindeau până în cele mai îndepărtate colțuri ale Austriei și Turciei, dar și pentru donațiile făcute orașului. În amintirea Apolloniei, pe clădirea Băncii de Cultură au fost amplasate renumitele coarne de cerb, reprezentând blazonul familiei. De asemenea, recent, a fost refăcută fresca-medalion de pe fațadă, în care apare Apollonia Hirscher. Pictura originală a fost realizată de pictorul brașovean Friedrich Mieß în 1906, acoperită apoi în jurul anului 1950 ș

Am început să văd culorile

ARTE PLASTICE


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
19.09.2024 - 12.10.2024
Curator(i):
„Am început să văd culorile” este o expoziție de artă naivă din România și Serbia, curatoriată de Andreiana Mihail. Lucrările care o alcătuiesc nu au pretenția unui compendiu istoric-explicativ, ci mai degrabă compun un traseu printre temele dominante: munca, natura, familia, distracția – tratate simplu, fără a construi vreo analiza critică a realității. Totul este așa cum se vede: naratiuni scurte fără obscurități și dificultăți, ochiul fiind doar solicitat de contactul nemediat cu multele culori și personaje. „Am început să văd culorile” a fost creată în anul 2023, prin proiectul cultural Cămine în mișcare | Moving Fireplaces, și prezentată în cadrul Timișoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii. În 2024, în cadrul ediției curente intitulate Moving Fireplaces - The Legacy, expoziția este adaptată și prezentată la București, Brașov și Caransebeș. Organizat de Asociația Prin Banat, proiectul cultural Moving Fireplaces - The Legacy face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Legacy Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii. Partener al expoziției la Brașov: Centrul Cultural Apollonia Parteneri: Consiliul Județean Caraș-Severin, Muzeul Judeţean de Etnografie şi al Regimentului de Graniţă Caransebeş, Galeria de Artă Naivă Kovačica, Comunitatea Românilor din Serbia, Gărâna Jazz Festival

Muntele

PICTURA


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
18.09.2024 - 16.10.2024
Artist(i):
Artistul plastic Dorin Crețu revine în Brașov, orașul său natal, la invitația de a-și expune lucrările de grafică și pictură din colecția „Muntele” în cadrul Alpin Film Festival la Centrul Cultural Apollonia - Banca de Cultură. Dorin Creţu este un artist român reprezentativ pentru generaţia anilor 1980, care trăiește și lucrează la Paris din 1990. Autor de pictură şi grafică situată la graniţa dintre abstract și figurativ, artistul revine, după mai bine de patru decenii, în Brașov, orașul său natal, cu o nouă serie de lucrări - Muntele. ”Muntele continuă să mă fascineze. Cu ani în urmă eram un neobosit cățărător. O fac şi acum, dar puțin altfel. Cu pensule, pânze şi culori, explorez crevase şi creste abrupte, la fel de neobosit. Totul e ascensiune, spun tibetanii şi într-adevăr odată ajuns în vârf, trebuie să continui să te cațeri. Uneori ascensiunea devine anevoioasă, uneori din ce în ce mai abruptă, dar odată risipită ceaţa lăptoasă a vârfurilor, ce spectacol somptuos! Poetul spune: <> Prin întoarcerea la origine, în locul de unde, cel de atunci, am plecat cu ani în urmă, aspir, azi, la rândul meu, cel de acum, să mă cunosc cu adevărat pentru prima oară - - un pictor cu pensule și culori, pregătit astfel şi din nou, pentru ascensiunea muntelui.” Dorin Crețu: citat din T. S. Eliot, Four Quartets, tr. SG De-a lungul carierei sale, Dorin Creţu a luat parte la numeroase expoziții de grup la Paris, Londra, Cracovia și Taipei și a fost premiat de către Fundația Naţionale pentru Știință și Artă din București și Uniunea Artiştilor Plastici din Bucureşti.

Sunt maghiar – Petőfi 200

ARTE PLASTICE


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
20.09.2024 - 15.10.2024
Guvernul Ungariei a decretat un an comemorativ în onoarea a 200 de ani de la nașterea poetului Sándor Petőfi, iar Institutul Național de Cercetare Strategică a organizat, în acest scop, expoziția itinerantă ”Sunt maghiar – Petőfi 200”. La solicitarea institutului, 70 de artiști plastici maghiari contemporani au formulat și și-au pus gândurile în formă vizuală. ”Lucrările lor oferă o imagine cuprinzătoare a poetului, revoluționarului, eroului național și a epocii sale, respectiv a relației artiștilor cu naționalitatea lor prin spectrul sentimentelor și gândurilor”, arată curatorii. Printre artiștii expozanți – se pune accent pe artiștii comunității din diasporă – se numără mulți artiști consacrați, artiști contemporani de renume, dar și tinere talente. ”Poate cele mai inedite lucrări ale expoziției sunt cele trei lucrări ale lui Marcell Jankovics, desenul animat János Vitéz, precum și schițele originale ale figurilor animate. Dintre artiști, îl regăsim și pe Kolozsi Tibor, sculptor clujean, laureat al premiului Munkácsy și președinte al Breslei Miklós Barabás”, adaugă aceștia. „Pe vremea când s-a născut Petőfi, Regatul Ungariei făcea parte, cu independența națională lezată, din Imperiul Habsburgic, puterea determinantă a Europei Centrale. Dar tocmai atunci, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, datorită ideilor iluministe și ale revoluției franceze, în întreaga Europă s-a înfiripat o nouă spiritualitate. Au început reforme economice și sociale: a fost era transformărilor burgheze și a trezirii naționale, ale căror aspirații au fost sintetizate de contemporani în motoul patrie și progres . În acest mediu a apărut în Ungaria tânărul poet rebel care cu vocea sa, cu noile sale tematici, cu puterea sa de a crea atmosferă a subminat convențiile, mediocritatea și lira de salon. În cei 26 de ani de viață a scris aproape 1000 de poezii. Ca poet de limbă și identitate maghiară, are și astăzi efect fără precedent asupra literaturii universale: a fost tradus în limbile de mică și de mare circulație din Europa; numeroși traducători ai săi au învățat limba maghiară de dragul poeziilor lui. Creația sa a contribuit la trezirea conștiinței naționale a unor popoare europene mai mici, care au luptat pentru libertatea lor. Victor Hugo a făcut referiri la el, mai târziu Nietzsche a compus muzică pe poeziile sale. A avut un rol important în crearea unei imagini a maghiarimii care persistă și astăzi. A devenit figură centrală a evenimentelor din Ungaria care fac parte din valul revoluționar european: și-a servit patria ca poet în revoluția din 1848 care a avut pe stindardul său motoul drepturilor privind libertățile civile și autodispunerii naționale, dar și ca ofițer honved în lupta de eliberare purtată pentru apărarea ideilor revoluției. Revoluționar, erou național, mit: prin poezia sa, prin dinamismul său și prin moartea eroică Petőfi Sándor a devenit întruchiparea autentică a romantismului.”

Simbioze Vizuale

PICTURA


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
15.09.2024 - 15.10.2024
Artist(i):
Laura Cornea, fascinată de tainele picturii încă din copilărie, a îmbrățișat această artă cu sufletul deschis, transformând forme și culori în povești pline de viață. Lucrările sale din expoziția „Simbioze Vizuale” nasc un dialog viu între armonia lumii naturale și trăirile interioare ale artistei. Prin tușe delicate, dar pline de forță, Cornea surprinde esența frumuseții ascunse în fiecare colț al naturii, iar culorile sale, vibrante și intense, par a semna un pact cu supraviețuirea însăși, îmbrățișând eternitatea, asemenea unui cântec de suflet, viu și plin de speranță.

Atelier deschis - Dumitru Șchiopu

ARTE PLASTICE


Tip eveniment
DESCHIS si la NAG
Perioada Expozitie
22.09.2024 - 06.10.2024
Artist(i):
Geometrie adusă la rang de artă. Paradoxuri, serii neregulate, grile invizible, incomplete, defazate… pictura artistului Dumitru Șchiopu propune o revizitare a modernismului prin trimiteri către contemporanul definit de inovație. Abstractul și sublimul matematic, transpuse cromatic, nu reprezintă, pentru artist, epuizarea sau clasarea ideii plastice. După cum sesizează cu atenție Adrian Lăcătuș: „Pictura lui Dumitru Șchiopu, fără a fi, desigur, singura care face asta, încorporează autentic și metodologic această relație, expune și exprimă raportul permanent dintre ochi și mână”.